Новости проекта
С Новым годом и Рождеством!
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

"Рэкамендацыі бацькам па развіццю маўлення ў летні перыяд”

Дата: 19 августа 2019 в 12:54

Рэкамендацыі бацькам па развіцці мовы дзіцяці ў летні перыяд

Лета - пара адпачынкаў, дзіцячага адпачынку. Бацькам дзяцей, якія маюць маўленчыя недахопы, і ўлетку нельга забываць пра свае праблемы.

Важна памятаць, што сфарміраваныя на працягу года навыкі (выпрацаваныя артыкуляцыйныя ўклады, пастаўленыя гукі, вывучаныя вершы, пальчыкавыя гульні) за летні перыяд могуць, як умацавацца і ўвайсці ў звыклы стэрэатып, так і "страціцца". Калі дзіця лета праводзіць у непасрэднай блізкасці з бацькамі, якія валодаюць прыёмамі лагапедычнага ўздзеяння, то можна зменшыць інтэнсіўнасць заняткаў, але не забываць пра іх зусім. Калі дзіця з'яжджае на лета, напрыклад, да бабулі, то неабходна бабулю папярэдзіць пра вашы праблемы, падаць матэрыял па замацаванні маўленчых навыкаў (хатнія лагапедычныя сшыткі, копіі вывучаных вершаў, пераказванняў і г.д.) і пераканаўча, даходліва растлумачыць блізкім, як важныя для дзіцяці гэтыя практыкаванні і гульні.

Замацаванне гукаў у гаворкі - гэта трэнінг: чым больш колькасць паўтораў, тым хутчэй і якасней ідуць уводзіны гукаў у гаворку дзіцяці. Іншымі словамі, фармуецца звычка правільнага вымаўлення, выцясняючы звычку дэфектнага вымаўлення. У лагапедычнай практыцы шмат выпадкаў, калі летні перыяд "адкідае" дадатныя вынікі карэкцыі на некалькі крокаў назад. Пасля працяглага адпачынку часта дзіця прыходзіць з ранейшымі маўленчымі праблемамі. За час адпачынку ён страціў сфармаваныя навыкі, недастаткова замацаваныя. Лагапеду і дзіцяці даводзіцца пачынаць усё спачатку, а жадалася б рухацца далей!  

Таксама ўзбагачэнне пасіўнага і актыўнага слоўніка дзіцяці і развіццё ў яго граматычна правільнай фразавай і складнай гаворкі - гэта задача, якую бацькі павінны вырашаць штодня. Не выпускайце наймалой нагоды штосьці абмеркаваць з вашым дзіцем. Менавіта абмеркаваць. Аднабаковае "маўленне", без дыялогу - малакарысна. Усё роўна, хто пры гэтым маўчыць: дзіця ці сталы. У першым выпадку ў дзяцей не развіваецца актыўная гаворка, у другім - пасіўная (уменне слухаць, чуць, разумець гаворку; своечасова і правільна выконваць маўленчую інструкцыю; уступаць у партнёрскія адносіны; суперажываць пачутае).  

Для таго, каб наша з Вамі сумесная праца за лета не знікла, я прапаную Вам практыкаванні, якія можна выконваць не толькі хаты, седзячы, але і ў любым іншым становішчы: шпацыры, паездкі, паход па крамах і г.д.

Шчыра спадзяюся, што Вы захаваеце за лета нашу сумесную працу.

Практыкаванні для аўтаматызацыі гукаў

1.      Сочыце за пастаўленымі гукамі, дамагайцеся правільнага вымаўлення"недааўтыматызаванныя" гукі могуць "страціцца" (знікнуць з гучнай гаворкі), тады неабходна будзе працу з лагапедам пачынаць нанова.

2.      2. Выпраўляйце няслушна вымаўленыя дзіцем слова.  Папраўляйце гаворку дзіцяці СПАКОЙНА, прамаўляючы слова, дакладна,  не патрабуйце АДРАЗУ паўтарыць слова правільна. Галоўнае, звярнуць увагу на няслушнае вымаўленне!

Практыкаванні для фармавання правільнага граматычнага ладу гаворкі

1.      Практыкаванні на навучанне змяняць словы па ліках, склонам (адзін сад, а шмат сады,   шмат гэта вочы - а адзін …, шмат гэта вушы - а адно …, адна цукерка - а шэсць … і г.д.)

2.      Практыкаванні на навучанне ўтвараць новыя словы (памяншальныя, ласкальныя формы і т. д.):

3.      - Падбяры падыходнае па сэнсе слова: вялікі сад, а маленькі …,     маленькая лялячка, а вялікая …,

4.      - Скончы прапанову: увесну бульбачку саджаюць, а ўвосень …, ваду наліваюць, а соль …

5.      - Назаві дзіцянятаў жывёл: хто ў мядзведзіцы - медзведзяняты, у   каровы - …, у сланіхі - …, у авечкі - … і г.д.

6.      - Калі караблік з паперы, значыць ён папяровы, а футра з меха (якое футра?) і г.д.

7.      - У лісы хвост лісіны, а ў зайца, у сабакі, у коткі і г.д.

8.      - Калі днём жару, то дзень гарачы, а калі мароз - …, вецер - …, дождж -… і г.д.

9.      Пагуляць у славесную гульню. Наўмысна перакруціць фразу, папытаць дзіця знайсці памылку і разам разабраць, як трэба прамаўляць словы. ("У лес грыбы расце", "Гуз вялікай на елцы расце")

10.    Пачаць прапанову, а дзіця хай сам яго скончыць, падбіраючы розныя варыянты.

Практыкаванні на пашырэнне слоўнікавага запасу дзіцяці

1.      Разглядаючы малюначак, чытаючы кніжку, слухаючы казку, зважайце на рэдка сустракаемыя, новыя словы.

2.      Складайце вершы, рыфмы.

3.      Чытаючы знаёмыя вершы, просіце падказаць прапушчанае слова.

4.      Гульня ў словы:  "назаві ўсе свае цацкі", "прыдумай словы, якія пазначаюць транспарт", "назаві колеры", "якімі словамі можна апісаць лета, восень, зіму, вясну", "успомні словы з процілеглым значэннем, блізкія па значэнні"

5.      Тлумачыць пераносныя значэнні выразаў: залатое сэрца, злая мова, кароткая памяць, галава на плячах, не крануць пальцам, правая рука, наламаць дроў і г.д.

Практыкаванні на развіццё складнай гаворкі

1.      Неабходна вучыць дзіця даваць поўны адказ на пытанне.

2.      Выклікаць у яго жаданне пра што-тое распавядаць.

3.      Распытвайце пра важныя для яго падзеях.

4.      Уважліва слухайце дзіця і накіроўвайце яго блытаны аповяд шляхам пытанняў па ўтрыманні.

5.      Падказвайце, папраўляйце націск і вымаўленне, але заўсёды давайце магчымасць вымавіцца.

6.      Практыкаванні для фармавання складнай гаворкі: апісанне прадметаў, малюнкаў, пераказванні знаёмых тэкстаў, прыдумлянне гісторый і казак, гутаркі, складанне і напісанне лістоў, віншаванняў, складайце прапаноў па зададзеных словах і г.д.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.